Kategoryzacja obiektów noclegowych

Najogólniej mówiąc, kategoryzacja obiektów noclegowych jest to podział obiektów danego rodzaju na grupy według z góry określonej hierarchii i kryteriów. Kategoryzacja przeprowadzana jest w celu określenia standardu obiektu. W ocenie obiektu brane są pod uwagę:

  • Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzeń.
  • Instalacje techniczne i urządzenia.
  • Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego.
  • Część mieszkalna.
  • Oferta usług dodatkowych i uzupełniających.
  • Kwalifikacje personelu.

Obiektom hotelarskim, czyli takie, które świadczą usługi noclegowe rozszerzone o dodatkowe usługi, przede wszystkim gastronomiczne,  nadawane są kategorie w zależności od czynników takich jak komfort, wyposażenie czy jakości obsługi. Wyjątek stanowią tutaj szkolne schroniska młodzieżowe.

Wyróżniamy następujące sposoby kategoryzacji:

  1. Hotele, motele oraz pensjonaty – od 1* do 5*.
  2. Kempingi (campingi) – 1 * do 4*.
  3. Schroniska młodzieżowe oraz domy wycieczkowe – od I do III.

Hotele jednogwiazdkowe (*) to miejsca o bardzo podstawowym standardzie i skromnym wyposażeniu pokoi. Takie hotele, oprócz łóżka muszą posiadać niezbędne wyposażenie dla podróżnych, czyli szafę, szafkę nocną oraz umywalkę. Łazienka może znajdować się na zewnątrz pokoju.Warto o to pytać lub sprawdzić przed podjęciem decyzji o nocowaniu. Nie każdemu to może odpowiadać a ceny bywają też różne.

Hotele dwugwiazdkowe (**) to miejsca, które charakteryzuje już większa przestrzeń w pokojach i przede wszystkim funkcjonalność. Pokoje w hotelach ** muszą posiadać łazienkę, telewizor, telefon. W cenę noclegu powinno być wliczone śniadanie, chociaż nie jest to obowiązkowe, tak samo jak fakt posiadania restauracji na terenie obiektu – może znajdować się w pobliżu lub hotel może korzystać z usług cateringowych. Wymiana pościeli powinna odbywać się co najmniej dwa razy w tygodniu. W hotelu ** powinna być niewyszukana restauracja, pokoje zamykane na klucz oraz mała sala spotkań.

Hotele trzygwiazdkowe (***) – to hotele najbardziej niedocenione. Świadczą usługi, które wielu może powoli kojarzyć jako luksusowe czy gwarantujące wysoki komfort wypoczynku. Swoim Gościom takie hotele oferują większe pokoje z ładną łazienką, telefonem, płatną TV, codziennym sprzątaniem, a także codzienną wymianą pościeli oraz ręczników. Wiele hoteli w standardzie trzech gwiazdek oferuje już dodatkowe udogodnienia dla Gosci jak siłownia, SPA, często posiadają zaplecza konferencyjne, jak sale konferencyjne, miejsca na spotkania i szkolenia. Oczywiście nie musi to oznaczać, ze każdy hotel w standardzie 3* musi to wszystko posiadać, hotele starszej daty nadal mogą świadczyć usługi według wymogów kategoryzacyjnych sprzed lat gdzie istniało wiele różnic formalnych.



Hotele czterogwiazdkowe (****) to już hotele, które powszechnie uważane są za luksusowe. Takie hotele powinny posiadać wykwalifikowaną, wielojęzyczną obsługę, rozbudowane zaplecze usług dodatkowych, czyli wszystko to co było opcjonalne w “trzech gwiazdkach” tutaj powinno być już obowiązkowe. Często w takich hotelach odbywają się ważne spotkania biznesowe dla personelu wysokiego szczebla i spotkania szkoleniowe dla konkretnej grupy firm. Oczywiście w parze za standardem często idzie cena, jednak w Polsce nie jest to regułą – w wielu sezonowych kurortach można złapać naprawdę promocyjną cenę za usługi w hotelu o standardzie ****

Hotele pięciogwiazdkowe (*****) to luksusowe obiekty noclegowe o najwyższym standardzie, które muszą spełniać wymagania najbardziej wymagających klientów.

Wybrane elementy w grupie „zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzeń”:

  • Wydzielona droga dostaw – hotele od 3*,
  • Strzeżony garaż i parking – hotele 4* i 5*,
  • Górna osłona nad podjazdem – hotele 4* i 5*,
  • Odstawianie samochodu na parking – 4* i 5*,
  • Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu Gościa – hotele 5*
  • Zieleń – we wszystkich ilościach gwiazdek.

Wybrane elementy w grupie „instalacje techniczne i urządzenia”:

  • Komfort akustyczny – od 2*,
  • Klimatyzacja – hotele 4* i 5*,
  • Wentylacja mechaniczna – hotele 4*,
  • Telefon, fax – we wszystkich ilościach gwiazdek,
  • Dźwigi osobowe – powyżej czwartej kondygnacji (1* i 2*), powyżej trzeciej kondygnacji (3*), powyżej drugiej kondygnacji (4*), od pierwszej kondygnacji (5*).

Wybrane elementy w grupie „podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego”:

  • Hall recepcyjny – hotel o 50 jednostkach mieszkalnych: powierzchnia min. 50 m2 (5*), 30 m2 (4*),
  • Wyposażenie minimum w każdej kategorii – suszarka, wieszaki, dozownik na mydło, umywalka oraz lustro.

Elementy w grupie „część mieszkalna”:

  • Hotele jednogwiazdkowe: pokój 1-osobowy – 8 m2, 2-osobowy – 10 m2, 3-osobowy – 14 m2, 4-osobowy – 16 m2.
  • Hotele dwugwiazdkowe: pokój 1-osobowy – 9 m2, 2-osobowy – 12 m2, 3-osobowy – 15m2, 4-osobowy – 18 m2.
  • Hotele trzygwiazdkowe: pokój 1-osobowy – 10 m2, 2-osobowy – 14 m2, 3-osobowy – 16 m2.
  • Hotele czterogwiazdkowe: pokój 1-osobowy – 12 m2, 2-osobowy – 16 m2, apartament – min. 30 m2.
  • Hotele pięciogwiazdkowe: pokój 1-osobowy – 14 m2, 2-osobowy – 18 m2, apartament w granicach 50 m2.

Wybrane elementy w grupie „część mieszkalna” (dotyczy wyposażenia):

  • Ręczniki – od 3*,
  • Woda mineralna – 4* i 5*,
  • Suszarka do włosów – 4* i 5*,
  • Sejf oraz minibar – 5*
  • Płaszcz kąpielowy – 5*

Wybrane elementy w grupie „oferta usług dodatkowych i uzupełniających”:

  • Zmiana pościeli co 3 dni – od 1* do 3*,
  • Pranie i prasowanie odzieży Gości – od 3*,
  • Sprzedaż i udostępnianie prasy codziennej – od 3*,
  • Romm service minimum 12h – 3*,
  • Kantor – od 3*,
  • Sprzedaż gorących napoi przez całą dobę – 4* i 5*,
  • Room service całą dobę – 4* i 5*,
  • Zmiana pościeli i ręczników codziennie – 4* i 5*,
  • Basen – 5*,
  • Budzenie – wszystkie kategorie.




Wybrane elementy w grupie „kwalifikacje personelu”:

  • Znajomość co najmniej 1 języka obcego – od 3*
  • Wykształcenie; hotelarskie,
  • Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych – od 2*.

Więcej wartościowych informacji możesz znaleźć również w naszym głównym portalu turystycznym Visiton, który skupia oferty na urlop w Polsce. Wygodna wyszukiwarka, możliwość wyszukiwania po obszarze i wiele innych nowości. Dodatkowo, Visiton posiada rozwinięty dział “porad” gdzie można znaleźć wartościowe artykuły szerzej opisujące zagadnienia opisane tutaj. Wejdź i przekonaj się.

NAJNOWSZE WPISY
REKLAMA , BO ŻYĆ Z CZEGOŚ TRZEBA
KONIEC REKLAMY ;-)
WSPIERAMY CZTERY ŁAPY

Ośrodek Jelonki niesie pomoc zwierzętom dzikim, chorym i po wypadkach. Przeczytaj więcej o Ośrodku Okresowej Rehabilitacji Zwierząt Jelonki TUTAJ

Spodobał się artykuł? No to szybciutko sharuj!:

Facebook
Pinterest
Skype
WhatsApp
Email
Michał
Autor bloga i maruda hotelowa. Jeśli masz jakieś sugestie jak rozwinąć bloga lub chciał(a) byś zaproponować artykuł - pisz śmiało, na pewno się odezwę ;-) kontakt [at] trochetutrochetam.pl