Co kryje się za ilością hotelowych gwiazdek…

Planowanie urlopu, to przede wszystkim wybór miejsca noclegowego. Według danych GUSu pod koniec lipca ubiegłego roku (2015) w Polsce działało 10 024 skategoryzowanych obiektów noclegowych, w tym 2316 hoteli o różnej kategoryzacji. Co kryje się za gwiazdkami, które występują przy nazwach hotelu? Czego goście mogą spodziewać się po hotelu z konkretną ilością gwiazdek? Jak wygląda proces standaryzacyjny hotelu? O tym poniżej.

Aby hotel mógł posługiwać się konkretną ilością gwiazdek, musi przejść proces skategoryzowania. Jest to nic innego jak wizytacja komisji kategoryzacyjnej składającej się z przedstawicieli urzędu marszałkowskiego, a czasem także przedstawicieli innych służb jak na przykład Państwowej Straży Pożarnej. Komisja weryfikuje obiekt pod kątem zapisów, które znajdują się w załączniku do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, sprawdzając wyposażenie (obiektu jako całej bryły oraz pokoi), a także oferowane usługi. Jeżeli wszystko zgadza się z ustawą i weryfikacja przechodzi pomyślnie – hotel oficjalnie otrzymuje kategoryzację i może posługiwać się określoną ilością gwiazdek. Co w przypadku, gdy komisja ma zastrzeżenia do obiektu? Zazwyczaj jest to odnotowywane, właściciel obiektu dostaje czas na poprawienie błędów/skorygowanie usług i komisja standaryzacyjna pojawia się po raz kolejny w obiekcie.

Standard hotelu, określany liczbą gwiazdek jest tym wyższy, im wyższa jest ich liczba?

Jak wyglądają hotele od środka? Czym różnią się od siebie hotele z najmniejszą ilością gwiazdek? W myśl zarządzenia do ustawy, hotele jedno- i dwugwiazdkowe niewiele różnią się między sobą wymogami standaryzacyjnymi.

Hotele posiadające jedną gwiazdkę to obiekty o podstawowym wyposażeniu. W pokoju jednoosobowym o minimalnym metrażu 8m2 (10m2 dla pokoju dwuosobowego) musi znajdować się pełnowymiarowe łóżko (minimum 90 x 200 cm dla pojedynczego, 140 x 200 cm dla podwójnego) wraz z szafką nocną i lampką, szafa, biurko lub stół oraz lustro. W tym standardzie łazienka może znajdować się na zewnątrz pokoju. W oparciu o ustawę hotele dwugwiazdkowe różnią się od jednogwiazdkowych kilkoma szczegółami, jak na przykład metrażem pokoi (metr kwadratowy więcej na osobę w pokoju), wyposażeniem pokoju w bagażnik, czy też posiadaniem łazienek bezpośrednio w pokoju (minimum 50% pokoi).

Budynki hoteli jedno i dwugwiazdkowych powinny posiadać wentylację (mechaniczną lub grawitacyjną), windę – jeżeli mają więcej niż cztery kondygnacje oraz telefon i faks dostępny dla gości w recepcji.

O wiele więcej warunków spełnić trzeba aby hotel zaklasyfikować do kategorii 3 gwiazdek i więcej.

Hotele trzygwiazdkowe to obiekty, które według danych GUSu za 2015 rok, są w Polsce hotelami najliczniejszymi. Przeszło 50% skategoryzowanych hoteli, to właśnie hotele z trzema gwiazdkami. Obiekty te charakteryzują się większymi pokojami, które na wyposażeniu posiadać powinny, oprócz podstawowych sprzętów wymaganych w jedno- i dwugwiazdkowych obiektach, także telewizor oraz telefon. Łazienki w pokojach hoteli trzygwiazdkowych są wymogiem absolutnym. W budynku powinien także zostać zapewniony dostęp do Internetu w postaci miejsca komputerowego lub Wi-Fi, a Goście mogą skorzystać z usługi Room Service przez minimum 12 godzin w ciągu doby i mieć zapewnioną możliwość płacenia kartą płatniczą. Dodatkowo, już w hotelach tej kategorii można korzystać z zaplecza odnowy biologicznej, gdyż hotel powinien zapewnić takie usługi rekreacyjne.

Hotele luksusowe

Procentowo, hotele cztero- i pięciogwiazdkowe są na końcu tabeli ilościowej obiektów. W 2015 roku urzędy marszałkowskie miały w swoich bazach odpowiednio 350 hoteli czterogwiazdkowych, co stanowi 13,4% wszystkich hoteli w Polsce oraz 63 hotele pięciogwiazdkowe – 2,4% wszystkich hoteli.

Hotele czterogwiazdkowe to komfortowe obiekty, które muszą spełnić szereg wymogów oraz świadczyć szereg usług, aby móc uzyskać tę standaryzację. Obiekty te charakteryzują się przestronnymi pokojami (12m2 dla pokoju jednoosobowego i 16m2 dla pokoju dwuosobowego), wyposażonymi dodatkowo w fotele wypoczynkowe lub kanapy, wodę mineralną dla gości, a w miejscowościach wypoczynkowych także minibar lub lodówkę. W hotelu czterogwiazdkowym Goście mają do dyspozycji całodobowy Room Service, usługę przechowania bagażu oraz zaplecze konferencyjne i SPA, a pościel w pokojach powinna być wymieniania codziennie. W hotelach czterogwiazdkowych powinna znaleźć się przynajmniej jedna jednostka apartamentowa o ściśle określonych w rozporządzeniu parametrach.

Hotele pięciogwiazdkowe – najwyższy luksus

Najbardziej luksusowy – pięciogwiazdkowy hotel, to obiekt, który swoim zapleczem oraz jakością świadczonych usług musi sprostać wymogom nawet najbardziej wymagających gości. Przestronne (o dwa metry kwadratowe na osobę więcej niż w hotelu czterogwiazdkowym), luksusowe pokoje z łazienkami oraz apartamenty muszą posiadać nie tylko stoliki okolicznościowe oraz kanapy wymagane już przy standardzie czterech gwiazdek, ale ponadto takie udogodnienia jak klimatyzacja, sejf i minibar oraz telefon i waga w łazience, a także płaszcz kąpielowy dla każdego gościa w pokoju. Pięciogwiazdkowy hotel to także kompleksowe zaplecze konferencyjne i rekreacyjne – w tym spa z wyborem masaży, basen a także zajęcia grupowe i indywidualne, oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości oraz dostarczanie świeżej prasy i kwiatów.

W hotelach kategorii trzy, cztery i pięć gwiazdek wymagany jest jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych.

Właściciele nowo powstających hoteli, którzy już w trakcie budowy chcą komunikować w mediach powstawanie i realizację obiektu o określonej kategoryzacji i zaszeregowaniu, zwracają się do urzędu marszałkowskiego z wnioskiem o wydanie promesy, czyli przyrzeczenia zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii. Na podstawie złożonych dokumentów (wniosek oraz ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja o zmianie sposobu użytkowania obiektu, a także oryginał dowodu wniesienia opłaty skarbowej za wydanie decyzji o promesie) urząd wydaje promesę, która ważna jest dwa lata od daty jej wydania.  Właściciele powstających obiektów muszą także zwrócić uwagę na zapis, który wymaga od nowo budowanych obiektów, bez względu na standard, jaki będą reprezentować, posiadania pełnego węzła higieniczno-sanitarnego. Oznacza to, że w nowo powstających obiektach pokoje muszą posiadać dostęp do własnej łazienki.

Dlaczego zatem pomimo rozporządzenia hotele tego samego standardu różnią się od siebie? Rozporządzenie zawiera tylko minimalne normy, jakie spełnić musi obiekt oraz jego poszczególne segmenty, aby pozytywnie przejść weryfikację i uzyskać kategoryzację. Właściciele obiektów sami decydują o tym, czy ich hotel czterogwiazdkowy będzie miał jeden, czy też kilka apartamentów i jakiej wielkości będą ich pokoje – spełniające tylko minimum wymagane w rozporządzeniu, czy też może większe.

NAJNOWSZE WPISY
REKLAMA , BO ŻYĆ Z CZEGOŚ TRZEBA
KONIEC REKLAMY ;-)
WSPIERAMY CZTERY ŁAPY

Ośrodek Jelonki niesie pomoc zwierzętom dzikim, chorym i po wypadkach. Przeczytaj więcej o Ośrodku Okresowej Rehabilitacji Zwierząt Jelonki TUTAJ

Spodobał się artykuł? No to szybciutko sharuj!:

Facebook
Pinterest
Skype
WhatsApp
Email
Michał
Autor bloga i maruda hotelowa. Jeśli masz jakieś sugestie jak rozwinąć bloga lub chciał(a) byś zaproponować artykuł - pisz śmiało, na pewno się odezwę ;-) kontakt [at] trochetutrochetam.pl