Soczewica – bogate źródło białka

Soczewica to roślina strączkowa należąca do rodziny bobowatych, która ma wiele wartości odżywczych i oczywiście zdrowotnych. Soczewica stanowi doskonały zamiennik dla mięsa – a dokładniej białka pochodzenia zwierzęcego, zależnie bowiem od odmiany, soczewica w swojej suchej (nieugotowanej) formie może zawierać od 20 do 27gamów białka na 100gramów produktu! Jeśli wierzyć w to co piszą w Googlach, to jest to prawie tyle co pierś z kurczaka.

Oprócz doskonałego substytutu białka, soczewica posiada mnóstwo walorów zdrowotnych – od kwasu foliowego (szczególnie polecanego kobietom w ciąży) przez błonnik (oczywszcza organizm i zapewnia poprawną pracę jelit), a kończąc na potasie. (który obniża ciśnienie krwi).

Ile białka ma soczewica? W zależności od opracowań możemy spotkać się z różnymi wartościami zawartości białka w soczewicy. Warto zwrócić uwagę, ze niektóre źródła na które można się natknąć w internecie, mówią o zawartości białka w 100g soczewicy po ugotowaniu, a niektóre mówią o zawartości białka w formie suchej. Zalecamy więc zwrócić uwagę na zawartość białka w soczewicy na opakowaniu – może być to kluczowe szczególnie dla osób planujących swoją dietę.

 

Jakie rodzaje soczewicy rozróżniamy?

Soczewica dostępna jest na rynku w kilku odmianach, które dzielone są ze względu na kolor jaki posiada. Poszczególne rodzaje różnią się od siebie (oprócz koloru) także wielkością i smakiem, jednak każdy z nich ma podobne wartości odżywcze. Najpopularniejsze z nich to:

soczewica czerwona – chyba najbardziej popularna, najdrobniejsza i najdelikatniejsza ze wszystkich. Jest soczewicą najłatwiejszą w przygotowaniu, nie wymaga wcześniejszego namaczania, jest bardzo dobrze przyswajana przez organizm. Jest świetnym składnikiem zup i sosów.

soczewica zielona – na równi z czerwoną, zielona soczewica jest jedną z bardziej dostępnych odmian na rynku. Jest dobrym źródłem manganu, zawiera także najwięcej kwasu foliowego. W porównaniu do czerwonej gotuje się dłużej. Warto rozważyć jej namoczenie przed przygotowaniem.

soczewica czarna – mniej popularna, jednak tak samo zdrowa jak poprzedniczki, z wyglądu przypomina kawior. Jej czas gotowania jest także najdłuższy i sięgać może 45 minut.

 

Soczewica w kuchni

Zastosowań tych drobnych pastylek jest całe mnóstwo. Jest to świetny dodatek nie tylko do kuchni wegańskiej, ale sprawdzi się świetnie jako dodatek do mięs  (soczewicę można często spotkać w restauracjach jako dodatek do ryb)

Po ugotowaniu, soczewica wręcz rozpada się w palcach. To właśnie dlatego można ją w prosty sposób zastosować w krokietach, pierogach, a nawet jako podstawa do wysokobiałkowych placków czy naleśników! Soczewica świetnie odnajduje się też jako baza do zup orientalnych lub jako zamiennik kaszy do tych bardziej tradycyjnych, powszechnie znanych w polskiej kuchni (zachęcamy do eksperymentowania!)

Co odważniejsi mogą zaryzykować połączenie soczewicy np. z fasolą by stworzyć burgery w wersji wege. Do odważnych świat należy 🙂

Category: Ciekawostki i poradyTrochę kulinarnie

Tags: