Grzyby, niedocenione składniki polskiej kuchni. Docenisz je za smak, aromat i wartości odżywcze!

Jedną z charakterystycznych cech polskiej kuchni jest obecność w niej grzybów – niepozornych, ale odznaczających się niezwykłymi walorami smakowymi darów łąk, pól i lasów. Jeszcze do niedawna były one stosowane z umiarem, zazwyczaj jako element doprawiający potrawę, ponieważ uważane były za ciężkostrawne i nieposiadające żadnych składników odżywczych. Błąd.

Grzyby już nie jako dodatek a podstawa dania

Dziś szturmem wkraczają na stoły smakoszy całego świata coraz częściej stając się daniem głównym i wręcz pożądanym. Dzieje się tak z wielu powodów. Jednym z nich są badania amerykańskich naukowców, które dowiodły, że grzyby są doskonałym uzupełnieniem diety osób dbających nie tylko o swoje zdrowie, ale i wygląd zewnętrzny. Są też cennym składnikiem w diecie wegetariańskiej i wegańskiej, chociaż w przypadku tych ostatnich zdania są podzielone czy grzyby naprawdę są produktem wegańskim…ale o tym kiedy indziej.

Głównym powodem, dla którego grzyby zyskały swoją popularność, jest specyficzna budowa. Szybkie podsumowanie

  • grzyby składają się z ok. 70 – 90 % wody, resztę stanowi łatwiej przyswajalne niż znajdujące się w produktach roślinnych białko (w zmiennych proporcjach). Ilość białka w grzybie zależy od jego wieku i gatunku.
  • w grzybach znajdziemy mnóstwo witamin, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm – są przede wszystkim bogate w witaminy z grupy B oraz C
  • na koniec – minerały, potas i magnez, przede wszystkim usprawniające proces przemiany materii w naszym organizmie, oraz wapń, sód i żelazo.



Grzyby są bogatym źródłem białka

Najwięcej znajduje się go w młodych pieczarkach i purchawkach. Ostatnie badania dowiodły, że suszone borowiki zawierają go niemal 2 razy więcej niż taka sama ilość mięsa wołowego a niektóre gatunki grzybów posiadają tyle witamin B2, B3, B5 i PP, co wątroba, drożdże piekarskie i marchew. Grzyby poleca się szczególnie tym osobom, którym zależy na utrzymaniu prawidłowej masy ciała, ponieważ są one nie tylko niskokaloryczne (ich 100 g zawiera tylko ok. 35 – 100 kcal), ale i dzięki obecności związków chityny i celulozy, których spożycie w bardzo szybkim tempie przynosi poczucie sytości.

 

Grzyby na zdrowie!

Udowodniono, że zastąpienie dwa razy w tygodniu stugramowego plastra mięsa filiżanką pieczarek pozwala bez podejmowania jakichkolwiek innych działań na pozbycie się 3 kg w ciągu roku. Dodatkowo spożywanie większość z nich zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, obniża poziom złego cholesterolu we krwi oraz zapobiega odkładaniu się tłuszczu w naczyniach krwionośnych.

 

Grzyby w kuchni

Innym powodem stale rosnącej popularności grzybów są ich walory smakowe oraz fakt, że w harmonijny sposób łączą się z innymi produktami, co czyni ich doskonałym uzupełnieniem wielu potraw.

Są one nie nie tylko smaczne, ale i pełnowartościowe, pożywne, dietetyczne, coraz powszechniej dostępne oraz, zwłaszcza w sezonie, nadzwyczaj tanie, dlatego warto na stałe włączyć je do swojego jadłospisu.

NAJNOWSZE WPISY
REKLAMA , BO ŻYĆ Z CZEGOŚ TRZEBA

Spodobał się artykuł? No to szybciutko sharuj!:

Facebook
Pinterest
Skype
WhatsApp
Email
Michał
Autor bloga i maruda hotelowa. Jeśli masz jakieś sugestie jak rozwinąć bloga lub chciał(a) byś zaproponować artykuł - pisz śmiało, na pewno się odezwę ;-) kontakt [at] trochetutrochetam.pl

Leave a Reply

Your email address will not be published.