Czym są usługi hotelarskie?

Czym jest usługa hotelarska?

Usługa hotelarska jest krótkotrwałym, ogólnodostępnym wynajmowaniem mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych oraz miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych, a także świadczenie usług z tym związanych w obrębie obiektu.

Jakie cechy powinna posiadać usługa hotelarska?

Usługa hotelarska powinna posiadać następujące cechy:

  • Jedność miejsca produkcji oraz konsumpcji,
  • Złożoność,
  • Komplementarność,
  • Substytucyjność,
  • Różnorodność,
  • Elastyczność.

Podział usług hotelarskich.

Usługi hotelarskie dzieli się na:

  • Podstawowe,
  • Dodatkowe,
  • Uzupełniające,
  • Fakultatywne,
  • Towarzyszące.

Czym są usługi podstawowe?

Usługą podstawową w hotelarstwie jest udzielenie noclegów, a także obsługa gastronomiczna. Na komfort świadczenia usługi hotelowej ma wpływ właściwe dobranie części składowych pokoju – mebli, oprawa estetyczna czy dodatki elektryczne, które komponują się z całością.

W obsłudze gastronomicznej Gość powinien mieć zapewnioną odpowiednią ilość punktów w postaci barów oraz innych form handlowo-usługowych, takich jak np.: room service, minibary w pokojach, dyżurne punkty obsługi w porze nocnej czy też kuchnie do samodzielnej obsługi przez Gości w schroniskach.

Charakterystyka usług dodatkowych.

Wacław Kwiatkowski (książka “Marketing w Hotelach”)  zaprezentował najbardziej rozbudowany i szczegółowy podział usług dodatkowych, dzieląc je na 12 grup.

  • Grupa I – to wynajem pokoi połączony z informacją, pracą recepcji (np. budzenie Gości), room service oraz wyposażenie pokoi w klimatyzację, radio, telefon, telewizor, mini bar, itp.
  • Grupa II – są to różnego rodzaju usługi gastronomiczne, które realizowane są w hotelu, np. przez restaurację, kawiarnię, cafeterię, bary szybkiej obsługi, itp.
  • Grupa III – grupa ta obejmuje działalność rozrywkową prowadzoną w obiektach noclegowych. Można do nich zaliczyć np. dancingi, kabarety, kina, dyskoteki, a także występy zespołów muzyczny czy też solistów.
  • Grupa IV – grupa ta oferuje usługi związane z wynajmem sali oraz urządzeń do organizacji konferencji, szkoleń czy też kongresów.
  • Grupa V – jest to zapewnienie możliwość wynajęcia miejsc garażowych i parkingowych, myjni, stacji benzynowych, usługi warsztatów naprawczych, itp.
  • Grupa VI – są to usługi przeznaczone tylko dla podróżujących z rodziną. Zaliczyć można do nich zapewnienie opieki nad dziećmi, atrakcyjne programy turystyczne dla rodzin z dziećmi, jak i odrębne dla dzieci i rodziców.
  • Grupa VII – są to usługi na bieżąco realizowane przez hotelarza na rzecz Gości, takie jak np.: usługi portierów, bagażowych, boyów, czyszczenie, pranie, przechowywanie bagażu, wymiana walut, itp.
  • Grupa VIII – są to usługi świadczone przez różnego rodzaju punkty handlowe i usługowe znajdujące się w hotelu, np.: zakład fryzjersko-kosmetyczny, sklep z pamiątkami, kwiaciarnia, itp.
  • Grupa IX – do tej grupy zaliczają się usługi sportowo-rekreacyjne, np.: basen w hotelu i na otwartym powietrzu, sauna, tereny do uprawiania golfa, siatkówki, tenisa, koszykówki, sale gier, itp.
  • Grupa X – są to usługi związane z wynajmem sprzętu, a także urządzeń sportowych i rekreacyjnych, np. łodzi, żaglówek, kajaków, rowerów wodnych, motorówek, sprzętu do sportów górskich, letnich i zimowych, a także sprzętu wędkarskiego.
  • Grupa XI – są to usługi sanatoryjne, czyli np.: służba lekarka i urządzenia balneologiczne.
  • Grupa XII – grupa ta obejmuje usługi związane z organizowaniem hotelowych galerii malarstwa, kasyna, konkursów gastronomicznych, wystaw, pokazów mody, itp.




Czym są usługi uzupełniające?

Usługi uzupełniające są nierozłącznie powiązane z podstawową usługą świadczoną w hotelu (w skrócie, Gość zmuszony jest z nich skorzystać). Zaliczyć do nich można budzenie, szatnię, przechowalnię bagażu, depozyt, a także informację turystyczną. Takie usługi najczęściej są bezpłatne lub (dla uatrakcyjnienia oferty) – “wliczone w cenę” pokoju

Czym są usługi fakultatywne?

Usługi fakultatywne to nic innego jak usługi w pełni opcjonalne (dodatkowe, nieobowiązkowe) z których Gość może skorzystać w trakcie pobytu i które mają uczynić ten pobyt ciekawszy. Mogą to być podstawowe usługi zapewniane przez obiekt noclegowy – basen, sauna, tenis lub zewnętrzne – jak wycieczki po okolicach, usługi zaprzyjaźnionych okolicznych przedsiębiorców (kuligi, promy, szkolenia z jazdy na nartach)

Czym są usługi towarzyszące?

Usługi towarzyszące są odrębnym rodzajem działalności skierowanym do Gości jak i osób nie będących klientami obiektu. Do takich usług zaliczyć można: kiosk, fryzjera, kosmetyczkę, kwiaciarnię, itp.

Co wpływa na charakter produktu turystycznego?

Na charakter produktu turystycznego, według M. Turkowskiego, wpływają trzy grupy czynników:

  • Cechy zewnętrzne produktu turystycznego:
    • Rodzaj obiektu (schronisko, motel, hotel, itp.),
    • Kategoria zakładu (np. liczba posiadanych gwiazdek),
    • Lokalizacja obiektu (np. peryferie, centrum, miasto, tereny pozamiejskie),
    • Wygląd oraz otoczenie (bezpośrednie – w parku, wśród drzew, oraz dalsze – w terenie zabudowanym, w śródmieściu, itp.)
    • Stan techniczny oraz ergonomiczność wyposażenia pokoi oraz pomieszczeń ogólnodostępnych.
  • Podstawowa użyteczność produktu turystycznego:
    • Zapewnienie wypoczynku (noclegi),
    • Zaspokojenie głodu (posiłki).
  • Suma użyteczności – może być odmienna dla różnych obiektów, np.:
    • Hotel 5-gwiazdkowy – wielodniowy pobyt w luksusowym apartamencie, wyposażonym również w rzeczy osobiste (ranne pantofle, szlafrok), kilka restauracji, możliwość zamówienia posiłku do pokoju, itp.
    • Schronisko PTSM – jeden nocleg w wieloosobowej sali, gorący napój, ewentualnie śniadanie, możliwość przygotowania posiłków, podstawowa informacja turystyczna.

Dlaczego podróżni decydują się na „zamieszkanie” w obiekcie hotelarskim?

Podróżni mają różne powody, aby „zamieszkać” w takim obiekcie. Zaliczyć do nich można m.in.:

  • Praca (konferencje, szkolenia, rozmowy handlowe, narady, itp.),
  • Wypoczynek i rekreacja (wczasy, wędrówki krajoznawcze, turystyka aktywna i specjalistyczna, rozrywka),
  • Sport (udział w zawodach, meczach, kibicowanie),
  • Pobudki osobiste (uroczystości rodzinne, zakupy, podróże sentymentalne),
  • Nauka (wykłady, konsultacje, egzaminy).

Na koniec wspomnimy, że każda usługa w hotelarstwie może być świadczona na zróżnicowanym poziomie. Na świecie znajdzie się wielu zwolenników hoteli, które świadczą swoje usługi na najwyższym możliwym poziomie (licząc się przy tym ,że wiąże się to z dodatkową opłatą). Przeglądając więc luksusowe hotele w Polsce sprawdź naszą stronę hotelepremium.pl gdzie dokładamy wszelkich starań aby wyselekcjonować tylko te miejsca, które zasługują na miano LUKSUSOWYCH. Te najlepsze oczywiście nagradzamy specjalnym wyróżnieniem oraz statuetką. Zależy nam na tym aby, jako grupa Visiton, informować naszych czytelników o wszystkich możliwościach wypoczynku w naszym pięknym kraju. Dlatego zapraszamy do odwiedzenia strony i przekonania się, że w Polsce można znaleźć wiele ciekawych miejsc do wypoczynku.

NAJNOWSZE WPISY
REKLAMA , BO ŻYĆ Z CZEGOŚ TRZEBA
KONIEC REKLAMY ;-)
WSPIERAMY CZTERY ŁAPY

Ośrodek Jelonki niesie pomoc zwierzętom dzikim, chorym i po wypadkach. Przeczytaj więcej o Ośrodku Okresowej Rehabilitacji Zwierząt Jelonki TUTAJ

Spodobał się artykuł? No to szybciutko sharuj!:

Facebook
Pinterest
Skype
WhatsApp
Email
Michał
Autor bloga i maruda hotelowa. Jeśli masz jakieś sugestie jak rozwinąć bloga lub chciał(a) byś zaproponować artykuł - pisz śmiało, na pewno się odezwę ;-) kontakt [at] trochetutrochetam.pl