Czym są usługi hotelarskie?

Czym jest usługa hotelarska?

Usługa hotelarska jest krótkotrwałym, ogólnodostępnym wynajmowaniem mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych oraz miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych, a także świadczenie usług z tym związanych w obrębie obiektu.

Jakie cechy powinna posiadać usługa hotelarska?

Usługa hotelarska powinna posiadać następujące cechy:

  • Jedność miejsca produkcji oraz konsumpcji,
  • Złożoność,
  • Komplementarność,
  • Substytucyjność,
  • Różnorodność,
  • Elastyczność.

Podział usług hotelarskich.

Usługi hotelarskie dzieli się na:

  • Podstawowe,
  • Dodatkowe,
  • Uzupełniające,
  • Fakultatywne,
  • Towarzyszące.

Czym są usługi podstawowe?

Usługą podstawową w hotelarstwie jest udzielenie noclegów, a także obsługa gastronomiczna. Na komfort świadczenia usługi hotelowej ma wpływ właściwe dobranie części składowych pokoju – mebli, oprawa estetyczna czy dodatki elektryczne, które komponują się z całością.

W obsłudze gastronomicznej Gość powinien mieć zapewnioną odpowiednią ilość punktów w postaci barów oraz innych form handlowo-usługowych, takich jak np.: room service, minibary w pokojach, dyżurne punkty obsługi w porze nocnej czy też kuchnie do samodzielnej obsługi przez Gości w schroniskach.

Charakterystyka usług dodatkowych.

Wacław Kwiatkowski (książka „Marketing w Hotelach”)  zaprezentował najbardziej rozbudowany i szczegółowy podział usług dodatkowych, dzieląc je na 12 grup.

  • Grupa I – to wynajem pokoi połączony z informacją, pracą recepcji (np. budzenie Gości), room service oraz wyposażenie pokoi w klimatyzację, radio, telefon, telewizor, mini bar, itp.
  • Grupa II – są to różnego rodzaju usługi gastronomiczne, które realizowane są w hotelu, np. przez restaurację, kawiarnię, cafeterię, bary szybkiej obsługi, itp.
  • Grupa III – grupa ta obejmuje działalność rozrywkową prowadzoną w obiektach noclegowych. Można do nich zaliczyć np. dancingi, kabarety, kina, dyskoteki, a także występy zespołów muzyczny czy też solistów.
  • Grupa IV – grupa ta oferuje usługi związane z wynajmem sali oraz urządzeń do organizacji konferencji, szkoleń czy też kongresów.
  • Grupa V – jest to zapewnienie możliwość wynajęcia miejsc garażowych i parkingowych, myjni, stacji benzynowych, usługi warsztatów naprawczych, itp.
  • Grupa VI – są to usługi przeznaczone tylko dla podróżujących z rodziną. Zaliczyć można do nich zapewnienie opieki nad dziećmi, atrakcyjne programy turystyczne dla rodzin z dziećmi, jak i odrębne dla dzieci i rodziców.
  • Grupa VII – są to usługi na bieżąco realizowane przez hotelarza na rzecz Gości, takie jak np.: usługi portierów, bagażowych, boyów, czyszczenie, pranie, przechowywanie bagażu, wymiana walut, itp.
  • Grupa VIII – są to usługi świadczone przez różnego rodzaju punkty handlowe i usługowe znajdujące się w hotelu, np.: zakład fryzjersko-kosmetyczny, sklep z pamiątkami, kwiaciarnia, itp.
  • Grupa IX – do tej grupy zaliczają się usługi sportowo-rekreacyjne, np.: basen w hotelu i na otwartym powietrzu, sauna, tereny do uprawiania golfa, siatkówki, tenisa, koszykówki, sale gier, itp.
  • Grupa X – są to usługi związane z wynajmem sprzętu, a także urządzeń sportowych i rekreacyjnych, np. łodzi, żaglówek, kajaków, rowerów wodnych, motorówek, sprzętu do sportów górskich, letnich i zimowych, a także sprzętu wędkarskiego.
  • Grupa XI – są to usługi sanatoryjne, czyli np.: służba lekarka i urządzenia balneologiczne.
  • Grupa XII – grupa ta obejmuje usługi związane z organizowaniem hotelowych galerii malarstwa, kasyna, konkursów gastronomicznych, wystaw, pokazów mody, itp.




Czym są usługi uzupełniające?

Usługi uzupełniające są nierozłącznie powiązane z podstawową usługą świadczoną w hotelu (w skrócie, Gość zmuszony jest z nich skorzystać). Zaliczyć do nich można budzenie, szatnię, przechowalnię bagażu, depozyt, a także informację turystyczną. Takie usługi najczęściej są bezpłatne lub (dla uatrakcyjnienia oferty) – „wliczone w cenę” pokoju

Czym są usługi fakultatywne?

Usługi fakultatywne to nic innego jak usługi w pełni opcjonalne (dodatkowe, nieobowiązkowe) z których Gość może skorzystać w trakcie pobytu i które mają uczynić ten pobyt ciekawszy. Mogą to być podstawowe usługi zapewniane przez obiekt noclegowy – basen, sauna, tenis lub zewnętrzne – jak wycieczki po okolicach, usługi zaprzyjaźnionych okolicznych przedsiębiorców (kuligi, promy, szkolenia z jazdy na nartach)

Czym są usługi towarzyszące?

Usługi towarzyszące są odrębnym rodzajem działalności skierowanym do Gości jak i osób nie będących klientami obiektu. Do takich usług zaliczyć można: kiosk, fryzjera, kosmetyczkę, kwiaciarnię, itp.

Co wpływa na charakter produktu turystycznego?

Na charakter produktu turystycznego, według M. Turkowskiego, wpływają trzy grupy czynników:

  • Cechy zewnętrzne produktu turystycznego:
    • Rodzaj obiektu (schronisko, motel, hotel, itp.),
    • Kategoria zakładu (np. liczba posiadanych gwiazdek),
    • Lokalizacja obiektu (np. peryferie, centrum, miasto, tereny pozamiejskie),
    • Wygląd oraz otoczenie (bezpośrednie – w parku, wśród drzew, oraz dalsze – w terenie zabudowanym, w śródmieściu, itp.)
    • Stan techniczny oraz ergonomiczność wyposażenia pokoi oraz pomieszczeń ogólnodostępnych.
  • Podstawowa użyteczność produktu turystycznego:
    • Zapewnienie wypoczynku (noclegi),
    • Zaspokojenie głodu (posiłki).
  • Suma użyteczności – może być odmienna dla różnych obiektów, np.:
    • Hotel 5-gwiazdkowy – wielodniowy pobyt w luksusowym apartamencie, wyposażonym również w rzeczy osobiste (ranne pantofle, szlafrok), kilka restauracji, możliwość zamówienia posiłku do pokoju, itp.
    • Schronisko PTSM – jeden nocleg w wieloosobowej sali, gorący napój, ewentualnie śniadanie, możliwość przygotowania posiłków, podstawowa informacja turystyczna.

Dlaczego podróżni decydują się na „zamieszkanie” w obiekcie hotelarskim?

Podróżni mają różne powody, aby „zamieszkać” w takim obiekcie. Zaliczyć do nich można m.in.:

  • Praca (konferencje, szkolenia, rozmowy handlowe, narady, itp.),
  • Wypoczynek i rekreacja (wczasy, wędrówki krajoznawcze, turystyka aktywna i specjalistyczna, rozrywka),
  • Sport (udział w zawodach, meczach, kibicowanie),
  • Pobudki osobiste (uroczystości rodzinne, zakupy, podróże sentymentalne),
  • Nauka (wykłady, konsultacje, egzaminy).

 

 

 

Category: Trochę o turystyce

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *